tiistai 25. maaliskuuta 2014

Sähköinen liiketoiminta 26 - 27.3.2014 

Tässäpä teille materiaalit  ja tehtävät 26.3 - 27.3..2014 lähiopetuspäivään, joka sisältää paljon linkkejä sekä ryhmätehtäviä.

Materiaalit 26.3.2014 Lataa materiaalit tästä >> (ppt)
Materiaalit 27.3.2014 Lataa materiaalit tästä >> (ppt)
Materiaalit 27.3.2014 Asiakaspalvelu Lataa materiaalit tästä >>


Tämän lisäksi pävien aikana käydään sähköisen liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä käytäntöjä yrityscasejen kautta. Case linkit löydät esityksestä.

Kysy lisää!

*************************

Näillä mennään!


"Mikä on Twitter?", no se on suklaapatukka, sanoi Pohjoismaiden suurimman ohjelmapalveluyrityksen markkinointijohtaja vuonna 2012. Nyt hän tietää mitä Twitter tarkoittaa, miten sitä käytetään yrityksen verkkokaupan markkinoinnissa ja paljonko sen kautta ohjelmapalvelukauppaa tulee.
Suosittelen tutustumaan  www.laplandsafaris.com.

Petipaikka on helppo varata mistä vaan,  mutta miten on ravintola-, ohjelmapalvelu- tai muun oheismyynnin kanssa? Kerron lähiopetusjaksolla ke-to lisää.

*************************


Sähköinen liiketoiminta kurssitehtävät


Itseopiskelutehtävien palautus tapahtuu 30.4.2014 mennessä! Mikäli sinulla on kysyttävää tai tehtävän anto on epäselvä kommentoi blogiin TAI nopeammin saat vastauksen MSL FB seinän kautta.


Opintojakson kokonaisuus on 5 opintopisteen laajuinen, joten tehtävää on ihan reippaasti. Opintojakso on meinaa  siis kokonaisuudessaan 133 h opiskelijan työtä. Tsemppiä kaikille!


Palautusohjeet


Tehtävien 1-5 palautus tehdään omaan blogiin.

  • Noudata annettua aikaa eli 30.4.2014 mennessä. Mikäli työkiireet tai positiiviset asiakkaat aiheuttavat positiivista ongelmaa etkä pysty  suorittamaan tehtäviä annetussa ajassa, ilmoita siitä vähintään 1 ennen palautusajan päättymistä eli 23.4.2014.
  • Ilmoita tehtävien suorituksesta sähköpostilla, johon laitat otsikon ”erikoistumisopintojen 2014 tehtävät” 

Tehtäväkuvaukset


1. Verkkokauppa
Mikä mielestäsi verkkokaupan merkitys Suomen pk-yrityksille ja elinkeinoelämälle Suomessa? Voit tarkastella kysymystä matkailun, elämystuotannon tai vapaa-ajan näkökulmasta JA MYÖS muiden kuten toimialojen näkökulmasta.

Käsittele mm. seuraavia asioita:

Minkälaisia muutoksia näet kaupankäyntiprosesseissa verkkokaupan yleistyessä syntyvän?
Ketkä voittavat, ketkä häviävät tässä muutosprosessissa?
Mitä tekijöitä koet voimakkaimmin verkkokaupan kasvua rajoittavina?
Onko yleensäkin verkkokaupan asema Suomessa jotenkin erilainen kuin muualla Euroopassa, USA:ssa tai Japanissa? Miksiköhän?


2. Jakelukanavat

Tutustu MEKin teettämään jakelukanavaselvitykseen potentiaalisista näkyvyys- ja myyntikanavista kulttuurimatkailussa
http://www.mek.fi/studies/sahkoisia-ja-perinteisia-jakelukanavia-kulttuurimatkailussa/

sekä

kylä- ja outdoorsmatkailussa
http://www.mek.fi/studies/sahkoisten-jakelukanavien-kartoitus-outdoors-finland-ja-kylamatkailu-teemoista/ 


Yritys, jolla on monimuotoista toimintaa haluaa ottaa askeen sähköiseen kauppaan. Mitä kanavia suosittelisit tälle yritykselle ja miksi, Giellajohka, http://www.giellajohka.fi/fi
Valitse vähintään saksa, englani ja suomi markkinassa toimivat kanavat. Muista maista saat mahdollisti lisäpisteitä!



3. Sähköinen liiketoiminta
Kirjoita oma pohdintasi matkailun, elämystuotannon ja vapaa-ajan kuluttajaverkkokaupasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Miten Internet on vaikuttanut matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjuun? Miten konkreettisesti matkailun tuotantoverkoston toimintaa voidaan tehostaa sähköistämällä verkoston liiketoimintaprosesseja b to c kaupassa? Entä b to b kaupassa? Pohdi myös miten Globaalit jakelujärjestelmät ohjaa yritysten  sähköistä kauppaa, vai ohjaavatko?


4.Mobiilitehtävä

Tutustu seuraaviin sivustoihin ja artikkeleihin ja pohdi mobiilikaupan tulevaisuutta euroopassa. Pohdi mobiilin käyttöä sovelluksena ja/tai maksuvälineenä.

http://www.ecommerce-europe.eu/home
http://www.newmedaitrencwatch.com
http://www.paymentscardsandmobile.com/wp-content/uploads/2013/08/Europe-B2C-Ecommerce-Report-2013.pdf
http://www.mobilepaymentstoday.com/
http://premium.wpmudev.org/blog/the-big-list-of-payment-gateways-for-the-global-merchant/
http://www.businessinsider.com/apple-ecommerce-and-mobile-payments-plans-2014-2

5. Asiakaspalvelu

Pohdi sähköisen asiakaspalvelun muotoja ja rooleja sekä merkitystä asiakkaan eri matkavaiheissa ja ostoprosessissa.
Ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti